Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi Gminy Augustów za 2014

Od lipca 2013 r.  obowiązki w zakresie odbierania odpadów komunalnych przejęła Gmina. W drodze przetargu został wyłoniony przedsiębiorca – MPO Sp. z o.o., z którym Gmina podpisała na okres od 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2014 r., Ta sama firma wygrała kolejny przetarg i umowa na odbiór i transport odpadów komunalnych z terenu Gminy Augustów została zawarta na okres od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2017 r.

 

            Ilość odpadów komunalnych zmieszanych w latach 2012-2014 (pochodzących z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych)

 

Rok

I kwartał

II kwartał

III kwartał

IV kwartał

Razem

2012

 

 

 

 

435,25

2013

113,97

149

198,99

151,2

613,16

2014

180,56

187,58

197,97

182,49

748,6

2015

166,22

 

 

 

 

 

 

            Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz. U. z 2012 r. poz. 676) do poziomów określonych w Ustawie gminy będą dochodziły stopniowo, osiągając w kolejnych latach następujące wartości:

 

 

 

2012 r.

16 lipca 2013 r.

2014 r.

2015 r.

2016 r.

2017 r.

2018 r.

2019 r.

16 lipca 2020 r.

Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. (%)

75

50

50

50

45

45

40

40

35

 

 

            W 2014 r. z terenu gminy Augustów łącznie odebrano 748,6 Mg niesegregowanych odpadów komunalnych, z czego 100% zostało poddane innym niż składowanie procesom przetwarzania.

           

            Pozostałości po sortowaniu odpadów komunalnych o kodzie 19 12 12, które zostały unieszkodliwione metodą D5 tj. poprzez składowanie stanowiły 181,60 Mg. W związku z powyższym został osiągnięty poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r., który wyniósł 28,14 %.

 

            Biorąc pod uwagę wymagania Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 645) Gmina Augustów w 2014 roku nie osiągnęła poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, liczonego łącznie dla wszystkich podanych frakcji odpadów komunalnych.

 

 

Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia (%)

 

2012 r.

2013 r.

2014 r.

2015 r.

2016 r.

2017 r.

2018 r.

2019 r.

2020 r.

Papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło

10

12

14

16

18

20

30

40

50

 

 

           

W 2014 r. selektywnie zgromadzono następujące ilości odpadów komunalnych:

  • papier i tektura – 1,86 Mg
  • szkło – 9,77 Mg
  • tworzywa sztuczne – 4,15 Mg
  • metale – 0,08 Mg
  • opakowana z papieru i tektury – 0,1 Mg
  • opakowania z tworzyw sztucznych – 0,1 Mg
  • opakowania ze szkła – 0,3 Mg

razem -16,36 Mg

 

Dla porównania w 2013 r selektywnie zostało zebranych 6,13 Mg odpadów komunalnych.

 

  1. Wg rocznika statystycznego GUS Gminę Augustów zamieszkiwało ogółem 6 949 osób, wówczas można przyjąć, że 1 osoba w 2014 roku wysegregowała 2,35 kg. Gmina, aby osiągnąć poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła (przyjmując ilość mieszkańców wg GUS) powinna wysegregować co najmniej 74,11 Mg surowców.
  2. Jednak zgodnie ze złożonymi deklaracjami gminę zamieszkiwało 5 541 osób, co pozwala przyjąć, że w 2014 roku 1 osoba wysegregowała 2,95 kg łącznie papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Gmina, aby osiągnąć poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła (przyjmując ilość mieszkańców z deklaracji) powinna wysegregować co najmniej 59,09 Mg surowców, czyli 1 mieszkaniec powinien wysegregować 10,66 kg tzw. surowców wtórnych.

            Śmieci z terenu Gminy Augustów trafiały do ZZO w Koszarówce, gdzie ze zmieszanych odpadów komunalnych  w 2014 roku wysegregowano łącznie 32,62 Mg odpadów surowcowych.

 

            Biorąc sumę odpadów selektywnie gromadzonych przez mieszkańców oraz pochodzące z procesu odzysku osiągnięty poziom wyniósł   11,6 %.

Kara, jaką z tego tytułu będzie musiała zapłacić Gmina może wynieść około 1,5 tys. zł.

14% - 11,6% = 2,4%

2,4% x 556,5Mg / 100% = 13,36Mg

13,36 Mg x 119,68 zł/Mg = 1 598,92zł

(119,68 zł/Mg – stawka z wynika z obwieszczenia Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014)

 

            W 2014 r. funkcjonował dla mieszkańców Gminy Augustów Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), który na podstawie zawartej umowy prowadziło Przedsiębiorstwo Transportowe Necko sp. z o.o. w Augustowie. W 2014 r. do PSZOK trafiły następujące ilości odpadów:

zużyte opony – 28 kg,

zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 170106 – 300 kg,

zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200121, 200123 i 200135 – 60 kg,

papier i tektura – 10 kg,

tworzywa sztuczne – 5 kg,

odpady wielkogabarytowe – 320 kg.

 

            Do Urzędu Gminy złożonych zostało 1530 deklaracji w tym 158 tzw. ,,zerowych”. Zgodnie ze złożonymi deklaracjami na terenie Gminy Augustów jest:

  • 183 gospodarstw jednoosobowych (w tym 55 zadeklarowało segregację)
  • 212 gospodarstw dwuosobowych (w tym 66 zadeklarowało segregację)
  • 976 gospodarstwa trzy i więcej osobowych (w tym 176 zadeklarowało segregację)

Tylko 297 gospodarstwa zadeklarowały segregację, co stanowi 19,41% wszystkich złożonych deklaracji.

 

            Łącznie z terenu Gminy Augustów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych odebrano 748,60 Mg odpadów komunalnych, w tym z nieruchomości zamieszkałych 698,24 Mg.

            Koszt brutto zagospodarowania 1 Mg zmieszanych odpadów komunalnych na Instalacji wynosi 318,60 zł/Mg.

Koszt zagospodarowania zmieszanych odpadów pochodzących z gospodarstw domowych wyniósł w 2014 roku 222 459,26 zł.

Koszt odbioru – 117 093,60 zł.

Prowadzenie PSZOK-u – 25 200,00 zł,

Odbiór i zagospodarowanie leków – 1 080,00

 

 

 

 

 

 

 

 

Sporządziła: Anna Raczyńska - Pycz

 

Augustów, dnia 30 kwietnia 2015 r.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Augustów

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Raczyńska - Pycz

Data wytworzenia: 2017-09-15

Wprowadzający: Grzegorz Samel

Data modyfikacji: 2017-09-18

Opublikował: Grzegorz Samel

Data publikacji: 2017-09-18